Metelska | Data: Piątek, 15.05.2015, 12:24 | Wiadomość # 1 |
Grupa: Проверенные
Wiadomośc: 2
Plusiki: 0
Status: offline
| Metelska Kateryna Doktorant, Uniwersytet Śląski, Polska ZAKUPOHOLIZMJAKO REZULTAT MECHANIZMÓW MANIPULACYJNEGO MEDIALNEGO DYSKURSU MODY
Szeroki wybór pięknych rzeczy, efektowne reklamy, które zachęcają do kupowania i przekonują, że właśnie zakupy nadają możliwość odczuć prawdziwe szczęście, przyczyniły się do powstania takiego zjawiska jak zakupoholizm, czyli naukowo – oniomania. Pojęcie oniomania (pochodzi od greckiegosłowa onios – ‘dla sprzedaży’ i mania – ‘szaleństwo’) to nałóg,charakteryzujący się robieniem nadmiernych zakupów rzeczy, które nie są potrzebne. Zakupoholicy to ludzie, którzy kupują wiele rzeczy. Dla nich sam proces kupowania to rytuał, który pełni funkcję odpoczynku, relaksu, przynosi radość. Z początkiem XX wieku ludzkość po raz pierwszy spotkała się z takim problemem, który dzisiaj uznano za poważną chorobę. Toczą się publicystyczne i naukowe badania nad nim, lekarze dokonują próby celem znalezienia granicy, która oddziela pasję do mody od choroby psychicznej. W swoim artykule spróbuję pokazać główne mechanizmy wpływu oraz manipulacji wywieranych przez samą modę i modowy dyskurs medialny, które przyczyniły się do wykształcenia się takiego zjawiska jak oniomania. Systemowe zmiany środowiska informacyjnego, które miały miejsce w ciągu ostatniego wieku, utorowały drogę dla rozwoju dyskursu mody. Intensyfikacja zainteresowania modą była związana nie tylko z rozwojem mediów, chociaż wsparły one nowe grupy konsumpcyjne, generowane przez boom ekonomiczny. We współczesnej kulturze moda jest skomplikowanym zjawiskiem, wymagającym wieloaspektowego badania: filozoficznego, socjologicznego, lingwistycznego. Dyskurs mody składa się z jej języka i mowy, gdzie akcent lingwistyczny jest skierowany na werbalizację światopoglądu, który okazuje się pośrednikiem między mową indywidualną a ogólnym dla wszystkich językiem-kodem. Dla wszelkich kulturowych, znaczących zjawisk dyskurs jest niczym innym jak werbalną reprezentacją. Ujęcie tego zjawiska, które utrwaliło się w społeczeństwie, tkwi w jednostkach językowych i ich kombinacjach w mowie. Dyskurs medialny jest kluczem do rozumienia współczesnej dyskusji o modzie, a szczególnie założenia, że we współczesnym świecie media mają główny wpływ na kształtowanie świadomości zarówno społecznej, jak i indywidualnej. Zasadniczym celem dyskursu mody jest tworzenie, rozpowszechnianie, cyrkulowanie i dostarczanie do konsumentów informacji, tym samym powstaje proces komunikacyjny między uczestnikami przemysłu mody, czyli projektantami i kupującymi. Specyfiką jego mechanizmu jest wpływ na świadomość i podświadomość ludzi, z tego wynika, że podczas danego procesu znaczące miejsce odgrywają działania manipulacyjne, które są skierowane na kształtowanie życzeń, pragnień i potrzeb bycia modnym. Mechanizmów regulacji społecznej jest wiele: wartości, normy społeczne, instytuty, organizacji, obyczaje i inne. Moda jest jednym z takich mechanizmów. Do naturalnych cech mody warto odnieść następujące właściwości, charakteryzujące dane ją: relatywizm (szybka zmiana modnych form, kształtów), cykliczność (periodyczne skierowanie do przeszłości, do obyczajów), irracjonalność (skierowanie mody do emocjonalnego stanu człowieka), uniwersalność (popularyzacja współczesnej mody: moda skierowana do wszystkich i do każdego). Stanowi ona jeden ze sposobów socjalizacji społeczeństwa za pomocą mechanizmu manipulacyjnego w dyskursie medialnym. Głównymi czynnikami, które mogą mieć wpływ na świadomość i zachowanie człowieka, są niektóre mechanizmy, takie jak: uproszczenie i stereotypizacja, utwierdzenie i powtarzanie, podział i terminowość oraz sensacyjność [5]. Uproszczenieodbywa się za pomocą nadania informacji o modnych tendencjach danego sezonu, w danej strefie życia codziennego, podkreślając najgłówniejsze informacje. Przedstawiona informacja o nowościach w modzie jest wyodrębniona, a akcent kładzie się na aspekty ważne dla sprzedaży. Postawiony cel danego zjawiska polega na tym, że ludzie rozumieją informację w sposób uproszczony, orientują się na emocje i pod wpływem emocjonalnego zaangażowania idą do sklepu robić zakupy ostatnich prezentowanych nowości. Pojedyncze jednostki potrafią zrozumieć sytuację i nie zachowywać się odpowiednio do potrzeb reklamowych, a także nie poddać się przekazom medialnym i innym agentom mody. Na przykładzie magazynu „Elle” w sloganach, tekstach reklamowych można obserwować zastosowanie danego mechanizmu jak uproszczenie:
„Moda kocha dżins, Dżinsy.Najbardziej elitarne ubranie świata. Ikona produktu”. „Nowa dzianina jest delikatna, pastelowa i układa się jak najdroższy jedwab. Najseksowniej wygląda włożona na gołą skórę”. „Z aplikacjami. Kolaż naszywek na dżinsach to idealny sposób na urozmaicenie prostej stylizacji i podkreślenie swojego stylu…”.„Gra proporcji. Spódnica do kolan świetnie wygląda w towarzystwie długiego swetra”[1]. W podanych przykładach akcent położony jest na ostatnie tendencje, materiały, a także są prezentowane elementy garderoby, które są charakterystyczne dla danego sezonu. Stereotypizacja modyformuje u ludzi pojęcie o tym, co jest w danym czasie prawidłowe i do czego wszyscy muszą dążyć. Z jednego punktu widzenia pozytywna strona takiego działania manipulacyjnego polega na łączeniu społeczeństwa. Natomiast taka organizacja społeczeństwa wywołuje niezgodę, bo człowiek zostaje pozbawiony możliwości indywidualnego zachowania wobec mody i robi to, co robią wszyscy, i zachowuje się tak jak wszyscy. Właśnie stereotypizacja pokazuje nam tę osobliwość zjawiska mody, która polega na pragnieniu bycia wyjątkowym, niepowtarzalnym, a jednocześnie chęci wyglądania jak inni. Dzięki temu moda ciągle się zmienia i charakterystyczną jej cechą jest cykliczność. Przykłady z numeru „Elle” (04/2015) pokazują nam, jak stereotypizacja kieruje naszym zachowaniem i sposobem ubierania się i noszenia rzeczy.
„Do ubrań w delikatnym kolorzeprojektanci sugerują mocne akcenty: kolor na ustach lub paznokciach”. „Narodziny gwiazdy. Hedi Slimane, Stella McCartney i Tommy Hilfiger są jednogłośni. Ten sezon upłynie pod znakiem gwiazdy. Modny nadruk zdobi ubrania i akcesoria w rockandrollowym stylu, inspirowanym ulicami Los Angeles”. „Koniec z dominacją szarego dresu! Teraz na świecie zakłada się marki denimowe”. „Dżinsowa koszula nadaje się do biura”. „Gra kontrastów. Podarte dżinsy nosimy ze szpilkami, a klasyczne koszule z bluzami”. „Szorty zawsze najlepiej komponują się z białą bluzką i ciężkimi botkami”. „Bomberka. W latach 80. szyto je z ortalionu. Teraz najmodniejsze są te z dżinsu, jedwabiu i zamszu”[1]. Widoczną cechą stereotypizacji jest reprezentacja sposobu ubierania się, połączenia rzeczy, dopasowania akcesoriów Ponieważ cykliczność charakteryzuje stereotypizację, ciągłą zmianę stylów, można zauważyć modne tendencje na style lat wcześniejszych. Klasyczna teoria mody zakłada pewną elitarność. Główną jej cechą jest pragnienie niższych klas społecznych, by podwyższyć swój status, przybliżyć się do elity. Dla osiągnięcia takiego celu są potrzebne pieniądze, pochodzenie czy praca prestiżowa. Brak wyżej wymienionych czynników powołuje konieczność wykorzystania innych sposobów, np. aktów i sposobów zachowania, sposobu ubierania się, wygląd wyglądu zewnętrznego, czyli właściwości, jakie cechują wyższą grupę społeczną. Moda ujawniła się w elitarnych warstwach społecznych, a przyświecała jej idea podkreślenia przewagi nad innymi. Elita wprowadza do mody to, co później staje się popularne i modne w pozostałej części społeczeństwa. Z upływem czasu moda na tyle rozwija się, że wizualnie trudno odróżnić klasę elitarna od niższej warstwy społecznej, ponieważ modne rzeczy noszą wszyscy, którzy chcą być modni. Właśnie takie przeniknięcia i rozpowszechnienie trendów stymulują tworzenie nowych kolekcji i wprowadzania nowej mody. Nowe modowe standardy łatwo cyrkulują pomiędzy klasami społecznymi, przy czym możliwe jest dokonanie ich niewielkich modyfikacji, uwzględniających standardy danej klasy społecznej, dostrzegając niewielkich transformacji, charakternych do danej grupy społecznej. Takie przemiany pojawiają się celem ułatwienia ludziom przyjmowania modnego stylu. Często modowe standardy nie zanikają całkowicie, a wracają po pewnym czasie, zyskując dodatkowe znaczenie. Wtedy mówi się, że moda powraca. W związku z tym, że moda jest systemem znaków, społeczeństwo ma do czynienia z procesem przekazywania informacji, tradycji, dorobku kulturowego, wartości etycznych. Taki proces można traktować jako typ komunikacji międzypokoleniowej. Utwierdzeniejako mechanizm manipulacyjny upewnia nas w tym, jak będziemy się dobrze czuli, opanowawszy modny styl czy dołączywszy do towarzystwa modnego. Ludzie, którzy mają problem z tożsamością, wybierają właśnie taki sposób ustalenia siebie, a przemysł mody pomaga im. Naukowcy i lekarze przekonują o tym, że zakupoholicy mają psychiczne dolegliwości i są bardzo podatni na manipulacje ze strony przemysłu mody. Tworzą sobie iluzoryczny świat, a projektanci utwierdzają nas w tym, że aby dołączyć do elity i lepszego życia, wystarczy tylko kupić ich towar. Przekonują, że istnieje lek na wszystko: by być piękniejszym, zdrowszym, potrzebnym, młodszym, zgrabnym. W dyskursie mody mówi się o wyglądzie zewnętrznym, a etyczne wartości zostają poza uwagą. Kierując się magazynu modowego, kupiwszy odpowiednią rzecz, człowiek może osiągnąć postawionego celu czy zrealizować pragnienie. Poniższe przykłady przedstawiają ten mechanizm manipulacyjny. „Odkryj swój blask. Diament idealnyYES. Diament, który błyszczy bardziej niż inne”. „Ten sezon upłynie pod znakiem gwiazdy. Modny nadruk zdobi ubrania i akcesoria w rockandrollowym stylu, inspirowanym ulicami Los Angeles”. „Torba z sukcesami. Trzy miesiące. Dokładnie tyle wystarczyło, aby torby Zofii Chylak otrzymały miano pierwszych polskich it-bags. Nic dziwnego. Są eleganckie, supernowoczesne i ponadczasowe”. „Sztuka dżinsu. Denim traktujemy jak artyści płótno. Zdobimy kryształami, robimy finezyjne wycięcia, rozjaśniamy wybielaczem”. „Ulubiony wzór Coco Chanel lansują w tym sezonie Balmain i Chloe. Akcesoria w paski to świetny dodatek do dżinsów i białej koszuli”. „Paryżanki uwielbiają połączenie wzorzystych koszul z białymi spódnicami”. „Wybór Bonda (…) to ulubiona wódka gwiazd….”. „Luksusowy magazyn o gwiazdach…”[1]. Wyróżniającą cechą stwierdzenia jest imitacja zachowania, wyglądu, nałogów, stylu życia i bycia znanej postaci, dziennikarki, artysty, gwiazdy. Ludźmi często kieruje pragnienie. Właśnie utwierdzenie staje się jednym z pierwszych kroków do manii kupowania. Jeżeli dwa wyżej wymienione mechanizmy manipulacyjne: uproszczenie i stereotypizacja mówiły nam głównie o modnych tendencjach i sposobie zachowania się, to utwierdzenie prawie odrzuca etyczne wartości i nawiązuje do dóbr materialnych, które uczynią nas bardziej szczęśliwymi. Wywołują euforię i wskazują sposób jej osiągnięcia. Na tym etapie, medykalizując życie codzienne, zakupoholizm staje się nałogiem, uzależnieniem. Z rozwojem cywilizacji, w XXI wieku ludzkość dąży do stworzenia człowieka idealnego, który nie starzeje się, zawsze jest pełen sił. Zaabsorbowane kłopotami dotyczącymi wyglądu zewnętrznego, społeczeństwo zapomina o świecie wewnętrznym człowieka. Chirurgia plastyczna, nowości farmakologiczne i kosmetyczne, różne nowoczesne gadżety wypełniły świat współczesny. Nie pamiętamy numery telefonów do bliskich, bo mamy telefony z wbudowanymi książkami telefonicznymi, liczymy za pomocą kalkulatora, ale znamy nowe trendy, tendencji, ostatnie nowości technologiczne. Człowiek staje się niewolnikiem rzeczy, które stają się sensem istnienia człowieka. Człowiek i jego świat wewnętrzny ulega degradacji. Wartości etyczne są odrzucone albo podmienione, dobra i wartości materialne stają się priorytetem w epoce zużycia konsumpcji masowej. Kolejnym mechanizmem manipulacyjnym w procesie użytkowania modnych rzeczy jest powtarzanie. Słysząc, widząc wszędzie tosamo, chce się kupić tę lub inną rzecz, aby utożsamić się z identyfikacją siebie z odpowiednimi bohaterami z reklam czy magazynu. Jeżeli słyszymy, że właśnie dzięki takiemu modelowi samochodu nasz interes rozkwitnie, czy dzięki takiemu jogurtowi schudniesz i staniesz się zdrowym, to uznajemy daną informację za prawdziwą rzeczywistość. U podstaw haseł reklamowych leży wywołanie energii pozytywnej, uczucia miłości i szczęścia. Czytając magazyny, oglądając reklamy, jesteśmy podatni na wpływ takich ogłoszeń, a głównym zamiarem sprzedawcy jest nie polepszyć nasze życie, ale sprzedać jak najwięcej. Przy ciągłym powtarzaniem w naszej świadomości składa tworzy się iluzoryczne wrażenie, że koniecznie potrzebuję tego produktu i muszę go kupić, odwiedzić nową restaurację, a wtedy wszystkie problemy nagle znikną. Inaczej będziemy wykluczeni z życia społecznego, ponieważ wszyscy chcą „siedzieć w temacie”. Powtarzanie jest bardzo efektywną metodą manipulacji. Mechanizm powtarzania bardzo wyraźnie przedstawiony jest w numerze „Elle” (04/2015). „Kochamyminimalizm. Nie tylko w modzie.”; ”Minimalizm w nowym wydaniu..”. „Moda kocha dżins” ; „Dżinsy. Najbardziej elitarne ubranie świat. Ikona produktu”. „Najbardziej demokratyczne ubranie świta i najbardziej uwielbiane przez modę. To można powiedzieć tylko o dżinsach”. „Denim na celowniku. Projektowany przez artystów i gwiazdy, ręcznie zdobiony, farbowany. Dżins, tworzony przez młode marki, zaskakuje”[1]. Analizując dany numer magazynu „Elle”, można wyciągnąć wniosek, że akcent w numerze położony jest na dżins i wyroby dżinsowe, gwiazdkowe wydruki na odzieży, trampki. W danym przypadku mechanizm powtarzania polegał na tym, że akcentujące elementy były wykorzystane w sloganach, tekstach reklamowych, w artykułach, wywiadach. Kwietniowe trendy, które przedstawia magazyn „Elle”, można zobaczyć w różnych kombinacjach odzieżowych, tym samym akcentuje się popularność omawianych trendów. Podział polegana nadaniu cząstkowej informacji.Człowiek kupuje jedną rzecz, później akcesoria do niej, buty i tak dalej, żeby w końcu otrzymać obraz w całości. Kupując każdą rzecz osobno, , ma się wrażenie, że zakup nie jest drogi,, jednak w całości sprzedawcy „naciągają ludzi na kasę”. Podział pozwala nam samym komponować zestawy. Jednocześnie przekonując klienta, że dla modnego wyglądu konieczny jest nie tylko pojedynczy przedmiot mody, ale cały zestaw. „Sześć ubrań które powinnaś mieć zawsze wszafie…”. „Wełniany płaszcz, kaszmirowy sweter i wełniane szorty …”. „Skórzane spodnie. Już nie w postaci ultra dopasowanych rurek, lecz w luźnym, wyrozumiałym dla sylwetki kroju. Wystarczy dodać sandały na wygodnych słupkach i perfekcyjne proporcje gwarantowane”. „Dzwony. Najbardziej kontrowersyjny fason spodni. Dla sylwetki potrafi jednak zdziałać cuda. Dzwony optycznie wydłużają nogi i wysmuklają całe ciało. Najlepiej wyglądają w duecie ze szpilkami”[1]. Podział przedstawia nam osobne elementy stroju, które składają się na całościowy obraz lub akcentują jedną rzecz, tym samym odwracając naszą uwagę od innych detali całego obrazu, dając wrażenie możliwości samodzielnego wyboru. Człowiek, nie znając zasad kombinowania rzeczy, charakterystycznych dla danego sezonu, posługując się metodą „na chybił trafił”, kupi więcej rzeczy, które będą pasować do reklamowanego produktu. Moda posiada fundamentalną cechę, którą jest terminowość.Ponieważ trend czy moda na coś żyje niedługo, staje się nieaktualna i szybkotraci atrybut „modności”. Z tego powodu projektanci robią wielki hałas nad jakąś nowością, aby była sprzedana. „Głębokie dekolty „V” zostały uznane przezekspertów za jeden z najgorszych trendów ostatniej dekady”.„Koniec z dominacją szarego dresu! Teraz na świcie zakłada się marki denimowe”. „Błękitne podium. Dżinsy nie schodzą z wybiegów od lat 60. Po tylu dekadach pora wybrać najlepsze modele. Oto nasz werdykt”. „Tylko teraz najbardziej pożądane kosmetyki świata mogą być Twoje”. „Wykręć się od zmarszczek”. „Najlepsze najnowsze. W tym miesiącu dbamy o siebie ekspresowo. Wybieramy zabiegi i kosmetyki, które dają efekty nie później niż po godzinie”[1]. Główne wskaźniki terminowości to słowa: „nagle”, „teraz”, „ostatni”, „w tym sezonie”, „nie przegap” i inne. Człowiek szybko biegnie do sklepu, bo musi być nowoczesnym, iść z duchem czasu. Sensacyjnośći terminowość działają wspólnie.Jeżeli produkt zaczyna wychodzić z mody, sensacyjność można zobaczyć w takich ogłoszeniach: „Ostatnie sztuki”, „Zniżki”,„Edycja limitowana”, ”Ostatnie rozmiary” , „Wyprzedaż”, „Zniżki do 50%, 70% 90%”, „Kup 3 i otrzymaj 1 gratis”, „Bądź pierwszym”, „Najnowsze trendy”, „Likwidacja sklepu/ kolekcji” i inne. Taki chwyt manipulacyjny działa głównie na kobiety, które stanowią większy procent konsumentów i jednocześnie są bardziej podatne emocjonalnie, więc terminowość i sensacyjność są skuteczne z punktu widzenia sprzedawcy. Przykłady z magazynu „Elle”, przedstawiają ten chwyt manipulacyjny: „Superwysokie szpilki? Teraz wwygodniejszej wersji, czyli na platformach i z wiązaniem na kostce”. „Najlepszy zapach. Narciso Narciso Rodriguez. Nowoczesny, ale nostalgiczny. (…) Zdecydowany faworyt wszystkich dziennikarek ELLE…”. „Najlepszy lakier do paznokci Dior Vernis Dior…”. „Najlepszy podkład Perfection…Chanel…”. „Najlepsza szminka…”. „Najlepszy tusz do rzęs…”. „Innowacja. (...) To prawdziwy kosmetyczny probiotyk…”. „Odkrycie ELLE. Wygładzający olejek do demakijażu…”. „Nowości z gabinetu…”[1]. Mechanizm sensacyjność najczęściej polega naużywaniu wyrazów, które pokazują ważność produktu i nowość, a także kategoryzują przedstawiony towar poprzez jakość czy popularność. jakością, popularnością. Charakterystyczne słowa wyznaczniki to: „najlepszy”, „nowość”, „najskuteczniejszy”, „najbardziej efektywny”, „wynalazek”, „odkrycie” i inne. Sam stopień wykorzystanych przymiotników przed nazwą produktu wskazuje na poziom najwyższy, co jest traktowane przez konsumenta jest jako najlepsze. Warto zaznaczyć, że najczęściej wykorzystano kilka mechanizmów manipulacyjnych w reklamujących trendy czy produkt. I trudno wyznaczyć granicę między nimi, ponieważ te mechanizmy są kierowane na kategorie uczuć, wartości, abstrakcyjności. W przykładach, które przedstawiają wyżej wymienione mechanizmy manipulacyjne, najczęściej jest wykorzystany chwyt identyfikacji z gwiazdą, osobą wybitną. Promując modny trend przedstawia się odbiorcy gwiazdę, która ubrana jest nam przedstawiają gwiazdę, która ubrana w to, czy korzysta się z takiej rzeczy, wyraża opinie w postacie wywiadów. Podane przykłady i cytaty z magazynu zawsze są umieszczone obok obrazu, który przedstawia produkt producenta. Czytelnik, czytając magazyn, głównie zapamiętuje obraz promowany, i produkt przedstawiony. Wizualizacja odgrywa znaczący wpływ na akceptację informacji i rysunku, powodując pragnienie kupienia takiej właśnie rzeczy. Roland Barthes w swojej pracy pod tytułem System mody. Semiotyka kulturypokazuje różnicę między tekstem opisującym rzecz i obrazem obok [3]. Warto zwrócić uwagę na to, że mimo manipulacji, które istnieją w modzie i są skierowane na uzyskanie dochodu, w procesie mody zawsze są zwycięzcami obie strony, kupujący i sprzedający. Klient uzyskuje to, czego pragnął, sam proces kupowania przynosi mu przyjemność i pozwala zrealizować marzenie. Dlatego nie warto przedstawicieli mody obarczać winą za wystąpienie takiego zjawiska jak zakupoholizm, a także nie warto uznawać dyskursu mody za zjawisko negatywne. Ponieważ procesy, odbywające się w modzie, pomagają nam czuć się szczęśliwym właścicielem rzeczy upragnionej lub nowego statusu, nawet tymczasowo. Główne znaczenie i rola mody w zachowaniach społecznych realizuje się poprzez pewien mechanizm regulacyjny. Zadanie tego mechanizmu polega na wyznaczeniu pozycji socjalnych, integracji za pomocą mechanizmu stwierdzenia czy identyfikacji, wyznaczeniu granic między klasami społecznymi, przekazywaniu doświadczenia kulturowego i informacji o sytuacji społecznej, osiągnięciu prestiżu społecznego, przejawie indywidualności i psychofizycznym wyluzowaniu. Jak widać, techniki manipulacyjne w dyskursie mody są wykorzystane często. Słownik języka polskiego definiuje pojęcie „manipulacja” następująco: 1) ręczne wykonywanie precyzyjnych czynności; 2) czynność wymagająca zręczności i precyzji; 3) wpływanie na poglądy i zachowania innych osób poza ich świadomością dla osiągnięcia własnych celów [2, s. 663]. Innymi słowy, manipulacja polega w jednym ze znaczeń na dezinformacji, której nie można mylić z kłamstwem czy oszustwem. Politolog Sergej Kara-Murza uznaje za narzędzie dla narzucania woli ludziom programowanie ich zachowania w drodze oddziaływania duchowego „manipulowania świadomością”. Dezinformacja polega na podaniu informacji, którą sprzedawca uważa za dobro. Sens manipulowania świadomością polega nie na przymusie, lecz na przeniknięciu do duszy, do podświadomości, i sprawieniu, że manipulowany będzie chciał tego, czego my chcemy, by pragnął. Zapanowawszy nad świadomością ludzi, można nimi manipulować. Człowiek staje się więźniem języka i słowa już nie mają słownikowego znaczenia, lecz takie, który nadaje się przez dyskurs medialny w danym momencie. Człowiek traci „zdrowy rozsądek”, media mu tym pomagają i jednostka staje się bezbronna, a w rezultacie jej ambicją staje się myślenie tak, jak myślą inni. Ludzie, podając się wpływowi mechanizmom dyskursu mody, czerpią przyjemność z samego procesu i rezultatu, posiadając taką rzez. W przypadku z zakupoholizmem, aktualne jest powiedzenie „co za dużo, to nie zdrowo”. Z tego wynikałoby , że oniomania jest chorobą psychiczną, a dyskurs mody łącznie z mechanizmami manipulacyjnymi przyczyniły się do ujawnienia tej choroby. Innymi słowy, zakupoholizm można traktować jako symptom rewolucji psychicznej, który ujawnił się za pomocą mechanizmom mechanizmów manipulacyjnych dyskursu mody.
Literatura 1. Przykłady z magazynu „ELLE” Nr.247. /wydawca BURDA MEDIA POLSKA SP. Z O.O., 04/2015. – 202 s. 2. UniwersalnySłownik języka Polskiego pod red. prof. S. Dubisza. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2003, s.663. 3. БартР. СистемаМоды. Статьи по семиотике культуры. − Пер. с фр., вступ. ст. и сост. С.Н. Зенкина. −М.: Издательствоим. Сабашниковых, 2003. − 512 с. 4. Гофман А. Б. Модаи люди: новая теория моды и модного поведения // А.Б. Гофман. – Санкт-Петербург [и др.]: Питер: Питер принт, 2004. – 208 с. 5. Кара-Мурза С.Г.Манипуляция сознанием. – М.:Изд-во: Эксмо, 2005. – 832 с.
Resume В данном абстракте представлены основные механизмы влияния и манипуляций сознанием в медийном дискурсе моды, которые способствовали появлению такого феномена как ониомания. Инными словами, шопоголизм– явление, которое появилось под влиянием средств массовой информации. Это психическое заболевание, или результат манипулятивного механизма моды в медийном дискурсе? На примере языковых средств из апрельского номера польского модного журнала „Elle” представлены манипулятивные механизмы, которые влияют на человеческое подсознание. Явление ониомании носит междисциплинарный характер, поскольку этой „болезнью” занимаются психологи и социологи. В представленом реферате шопоголизм рассматривается с точки зрения лингвистики как науки, изучающей применения языковых средств, что может послужить материалом для дальнейших исследований, которые найдут новые пути в излечении даного заболевания.
Wiadomość zredagowana przez Metelska - Niedziela, 17.05.2015, 11:20 |
|
| |